Sri Lanka met mijn lieve familie

5 februari 2015 - Kandy, Sri Lanka

31 januari was ik dood moe. Ik had 5 wekkers gezet en nog steeds sliep ik er gewoon door. Om 5.30uur (45min na de eerste wekker) werd ik wakker gemaakt door het personeel van het hotel. Vliegensvlug vloog ik in mijn kleren. Oh wat was ik verdrietig en dol gelukkig op het zelfde moment! Verdrietig omdat ik te laat wakker was, maar tegelijkertijd dol gelukkig omdat ik eindelijk mijn lieve familie terug zie. Eindelijk, na iets meer dan 5 maand kon ik ze weer knuffelen.
Toen ik aankwam zag ik ze al staan, snel vloog ik uit de auto en liep naar ze toe! Yes eindelijk! Eerlijk gezegd had ik wel een krop in mijn keel... Yeeesssss... Eindelijk zijn Tante Bieke, Nonkel Hans en Wannes hier! :D
Dan vertrokken we weer naar het hotel. Eenmaal aangekomen en geinstalleerd zijn we al meteen vertrokken naar de vismarkt. Om 7uur stonden we al op de vismarkt. Het stonk als de pest maar het was geweldig om te zien. Ze sleepten de vis gewoon over de grond, hakten de koppen van de vissen af, overal bloed en ingewanden...

Vismarkt

Het was fantastisch om te zien! Nu heb ik wel soms mijn twijfels over waar de vis vandaan komt, gelukkig eet ik geen vis ;-) . Wannes had daar ook een super grappige blunder gemaakt... Er kwam een bedelaar naar Wannes en hij stak zijn hand uit, Wannes nam zijn hand vast en schudde hem gewoon de hand! Hij wist niet dat hij hem geld moest geven! Hahaha :D
Daarna hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een grote Kerk. Erg indrukwekkend was hij niet.
Die avond waren we allemaal doodmoe en zijn we snel ons bedje in gegaan.

Visjes op de vismarkt

1 februari zijn we optijd opgestaan want vandaag begon de eerste dag met de driver. Om 10uur stond hij al klaar en begonnen wij met het inladen van de auto. Vandaag stond er een rit van 4 uur op het programma. Rond een uur of 2 in de namiddag kwamen we aan in een van de oude hoofdsteden van Sri Lanka, Anuradhapura. Nadat we eindelijk geinstalleerd waren in ons hotel zijn we meteen de deur weer uitgegaan en zijn we 2 heilige monumenten gaan bekijken. We begonnen met een tempel op de rots. Het was heel leuk om te zien maar vooral, we waren er op een speciale dag. 1 keer per jaar krijgt de tempel een nieuwe bekleding. (soort lintje rond de tempel) Ze liepen met een lang lint de rots omhoog en waren ondertussend aan het bidden. We waren op het juiste moment op de juiste plaats. ;-)

Dagoba met nieuwe bekleding
Daarna zijn we naar de Heilige boom gegaan. Die boom zou een zaailing zijn van de boom waar Boudha onder gezeten heeft. Toen we aankwamen deed Hans de volledige uitleg... onder de verkeerde boom :D hihi grappig :D Daarna hebben we de echte heilige boom gezien.  Het was leuk om te zien, heel weinig toeristen en heel veel locals die offerandes brachten en heel veel biddende mensen.

Monnikken met de heilige boom
Die avond hebben we lekker gegeten en Zzzzz.

2 februari zijn we vertrokken naar de World Heritage Site. Deze site stond vol met oude, vervallen tempels. Tempel na tempel, Boudha na Boudha het waren er enorm veel. Het was heel erg mooi maar heel erg veel hetzelfde. Dat was een beetje jammer. Maar het bleef wel indrukwekkend.

Monnik Dagoba in Anuradhapura

Toen we bij een van de grootste dagoba’s stonden werd het plots heel erg dronker... jippieeee mijn 4e regenbui in 5 maanden tijd! Oh wat was ik blij! Het was ook echt een enorme bui, heel kort maar zeer krachtig ;-).

yessss, eindelijk regen!

Daarna zijn we terug naar onze auto gelopen. En reden we naaar de laatste site. Daar hebben we heel veel trappen opgewandeld en kwamen we uit bij een heel grote boudha. Daarna konden we nog wat hoger klimmen. Er was heel veel volk waardoor het niet al te snel ging. Eenmaal boven was er een Amerikaanse vrouw die heel erg bang was hihi. Daar had ze gevraagd aan tante Bieke om een foto van haar te maken omdat ze hier nooit meer opkwam. En dan heb ik die foto gefotobombd hihi. Wannes en ik zijn via een ander weggetje naar beneden gegaan. Want er was een grote opstopping en het duurde te lang ;-). Tot slot hadden we nog een laatste 100-tal trapjes naar de laatste tempel op de top.
Het was weer eens een hele mooie en vooral leuke dag!

Dagoba in Mihintale Mijn liefste familie in Mihintale

3 februari reden we door naar Sigiriy. Jammer genoeg regende het al heel de ochtend. Toen we aankwamen was het zelfs aan het gieten. Onze plannen voor vandaag zijn dan ook letterlijk in het water gevallen wat wel heel jammer was. Achjaa.. Hans heeft het leuk opgelost en hebben we gezellig samen een gezelschapsspel gespeeld. Ik vond het eigenlijk wel een heel leuk en gezellig dagje! Ik ben zoo ongelooflijk blij dat Nonkel Hans, Tante Bieke en Wannes hier zijn. Ik kan het echt niet genoeg zeggen. Zelfs zo een regendag is super leuk! Wat heb ik ze gemist!

Big Boudha (big Boudha op de top in Mihintale)

4 februari (nationale onafhankelijkheids dag) zijn we om 6uur opgestaan zodat we om 7uur klaarstonden aan de voet van de Lion Rock. 1202 trappen lagen op ons te wachten. We waren en vroeg aan begonnen want dan is er niet zo veel volk en is het nog niet zo warm. Jammer genoeg was het heel erg mistig en konden we niet veel zien van de omgeving. Op en bij de Lion Rock zijn 2 paleizen gebouwd. Het paleis aan de voet van de Rock wordt ook wel het Summer Palace genoemd en het paleis op de top wordt het Winter Palace genoemd. De tocht duurde maar 1 uurtje naar de top. Onderweg kwamen we rotsschilderingen tegen van 800 jaar geleden. Er blijven niet veel muurschilderingen meer over omdat het allemaal naakte vrouwen waren (nadat de konining hebben de monnikken dit overgenomen) en de monnikken konden zich niet concentreren. Hierdoor hebben ze die allemaal we gedaan.
We kwamen ook de bekende leeuwenpoten tegen en de cobra ingang. Het was een leuke klim. Eenmaal boven zagen we nog steeds niets van de omgeving. Jammer... Daarna begon de tocht weer naar beneden. Die duurde veel minder lang.

Monnik op de Lion Rock
Lekker ontbijtje en dan hop naar Polonnaruwa. Daar hebben we weer een World Heritage site bezocht. Daar bevindt zich het oude koninklijk (vervallen) paleis en het parlement. Het waren allemaal ruines. Ook waren er weer veel tempels, stupa’s en dagoba’s. We hadden vandaaag een gids, het was niet echt een leuke gids. Het leek net een heel zenuwachtige leraar. Plots kreeg ik het gevoel ‘stress’ weer haha.

5 februari (Opa is jarig!! GEFELICITEERD Opa!!!) zijn we weer optijd opgestaan en hebben we de auto weer ingeladen. Er lag weer een nieuwe bestemming op ons te wachten. De eind bestemming is Kandy, we maken wel heel veel tussenstopjes bij vanalle leuke locaties.
De eerste tussenstop was een rotstempel. Na weer heel veel trapjes kwamen we boven. Tante Bieke was enorm onder de indruk, ze vond het prachtig. Om 10.30uur sloot plots alles en moesten we allemaal buiten wachten want Boudha moet eten nu. Een kwartiertje later mochten we de tempel weer binnen.
De tweede tussenstop was een wood factory. Daar hebben we uitleg gekregen over het hout van Sri Lanka.
De derde stop is een Spice Garden. Het was heel interessant maar we voelden ons wel wat verplicht om wat te kopen, en het was heel erg duur. Jammer...
Na een laatste tussenstop bij een hindoetempel hebben, waar een trouw aan de gang was, reden we door naar het stadje Kandy. Daar hebben we snel alles in het hotel gelegd en daarna zijn we meteen naar de traditionele Kandy dans gegaan. Het was een beetje heel belachelijk maar leuk om te zien! Daarna zijn we naar de bekende Temple of tooth gegaan. Daar ligt de tand van Boudha zeggen ze.

Donderdag 05-02-2015

Het was ongelooflijk toeristisch en heel erg druk. Daarna hebben we samen nog een beetje rondgewandeld in het stadje en tot slot met de tuk tuk terug naar het hotel gereden. We zijn voor de verandering weer eens doodmoe. Zzzz

1. Fanny Van Severen:
    6 februari 2015
    Mooi mooi Silke ... terwijl jij geniet van je lieve familie ... geniet Paulien van haar lieve broer ... Fijn te lezen dat jullie beiden sterke en intense familiebanden hebben ... genieten maar ! Liefs, xxx, Fanny (min 1gr hier en gisteren weer een fikse sneeuwbui !)