Einde van ons project samen in Pondicherry

15 april 2015 - Calcutta, India

3 april… goede vrijdag.. Dus een vrije dag hier.. Rare cultuur hoor, ze vieren goede vrijdag en paasmaandag, maar pasen zelf vieren ze niet haha!
Alles was dus ook gesloten dus we konden echt helemaal niets doen.. Dus hebben we heel de dag naar prison break gekeken haha!

Vrijdag 03-04-2015 naaien van mijn broek ;)

4 april was voor de aller eerste keer een enrom leuke en drukke dag. We zijn rond de middag naar de blinde studenten gegaan. Zij zijn tussen de 24 en 35 jaar oud. Wij hadden 5 studenten en we waren met 3 vrijwilligers, dus hebben we de groep opgesplitst. Polleke en ik hadden elk 2 studenten, Leon (de andere vrijwilliger) had maar 1 student, want die student is net de aller drukste en wilt altijd voor iedereen praten.
Mijn 2 studenten waren 24 en 27 jaar oud. Ze konden helemaal niets zien maar deden wel enorm veel aan sport. Ze doen bijvoorbeeld blinde cricket, blind schaken, blind volleybal enzovoort...
We hebben gewoon met hun 2u gepraat. Het was fantastisch om te horen hoe zij leven. Ik kreeg tranen in mijn ogen... Ze hebben 24 mei een examen van 6 boeken, ze kunnen niet lezen dus is de enige manier om die boeken te leren, laten voorlezen. En dat onthouden ze dan tot hun examens. Ongelooflijk! Respect.
Daarna hebben we gegeten en zijn we vertrokken naar het medical camp in een arm wijkje buiten de stad. Samen met 3 dokters hebben we uitleg gegeven over Vitamine A en vervolgens hebben we de kindjes een Vitamine A tablet gegeven en ook een ontwormings pilleke. Wij hebben het in hun mond mogen steken. Dit is weer eens een bevestiging waarom ik verpleegkunde wil gaan studeren.
Het was echt een heel erg leuke dag!!
Die avond zijn we een lokaal gerecht gaan eten. Dosa! Heel lekker!

Zaterdag 04-04-2015 skypen met die liefste Elien :-) jippieee!! Eindelijk nog eens!!

5 april hebben we lekker geslapen tot 13 uur haha. Wij moe? Nee hoor... ;-)
Ohja, vandaag is pasen haha. Vrolijk pasen allemaal!! Hier mogen we jammer genoeg geen eitjes rapen :-(
We zijn opgestaan en meteen vertrokken naar de winkel, we hadden namelijk geen eten meer hihi. Na de winkel zijn we samen met Victor en Leon naar het strand gegaan. Het was hee erg leuk maar we werden wel enorm aangestaard en dat was best jammer. En we gingen zwemmen met kleren aan... Bizar! Het was heel gezellig en leuk. Daarna zijn we naar huis gegaan, lekker gedouched en meteen vertrokken naar het restaurant. We gingen samen indisch eten. Super lekker, gezellig en leuk! Na het avond eten zijn we terug naar huis gegaan en hebben we nog een hele tijd gekaart. Vandaag was een dag dat we dachten dat we niets zouden doen, we hadden een ontzettend leuke en drukke dag! Toppieee!!

Zondag 05-04-2014 sleepy Pollie

6 april hebben we weer lekker tot 12 uur geslapen! Heerlijk! Vandaag hebben we ook niet zoveel gedaan. Rustig dagje dan maar ;-) S avonds hebben we wel met zn alle een hindi-movie gekeken. Het was echt grappig maar een droevig eind haha. Wij, Victor en Leon vonden het wel een leuke film maar de indiers... Zij vonden het ook een leuke film maar een heel erg droevig einde. Ze konden niet slapen die nacht en ze hadden elkaar gevraagd om bij elkaar te blijven slapen omdat ze het zo erg vonden. Zo zie je maar hoe emotioneel die lieve inders zijn hihi.

Maandag 06-04-2015

7 april hebben we in de voormiddag niet zoveel gedaan. In de namiddag hebben we wat klusjes gedaan die we al een hele tijd hebben moeten doen, bv vlaggetjes naaien op onze rugzak enzovoort...
Rond 18uur zijn we nog vertrokken naar een heel erg arme wijk waar we weer een hygiene voorlichting hebben gegeven. Ze waren enorm blij en gelukkig dat wij kwamen. Op het einde was er weer een hele foto sessie ;-) Het huis waarin we zaten was gemaakt van houten stokken en touw... Ongelooflijk!

Dinsdag 07-04-2015 Dosa

Kindjes tijdens het hygiene project kindjes tijdens het project

8 april hebben we niet echt veel gedaan.. We zijn wat gaan shoppen en we hebben de grand bazaar bezocht. Lang zijn we er niet gebleven want we voelden ons niet al te best daar. We werden heel de tijd aangekeken en toegeroepen. We zijn er dus maximum 10 minuutjes gebleven haha!
S avonds zijn we chocolade gaan halen in de ‘Chocolate Bar’ en hebben we naar 50 shades of grey gekeken met onze lekkere chocolaatjes.

Woensdag 08-04-0215

9 april hebben we een groep gehad.. Maar we hadden er niet echt super veel zin in... We hebben het natuurlijk weer gedaan. Uiteindelijk is alles nog meegevallen en waren we terug thuis rond 15 uur.. S avonds zijn we een gevechtssport gaan doen: Kalaripayat. Het was ontzettend speciaal maar wel leuk. Nu weten we ook hoe we ons kunnen verdedigen. Daarna heel erg snel gegeten en dan vertrokken we naar het ‘donderdag avond feesje’. Het was heel gezellig en we hebben ons enorm geamuseerd. We waren ook pas thuis om 3.30 uur.

Donderdag 09-04-2015Schattige kindjes na de groep

10 april zijn we door 2 wekkers heen geslapen. We moesten om 8.30 uur klaar staan want we gaan vandaag met zn alle op trip. We moesten 75km rijden, hier hebben we dan ook 3,5uur over gedaan haha. Ongelooflijk hier! :D Toen we eindelijk aankwamen hebben we kokosnoten gegeten en gedronken en zijn daarna vertrokken naar de crocodile farm. Dat was raar. Die dieren zien er zo prehistorische en vals uit... Maar ze waren wel degelijk echt. Het was echt al een overgetelijke dag. Daarna zijn we naar een super grote tempel gegaan. Daar werden we geblessed door een olifant en dan hebben we er nog een beetje rondgelopen en bezocht. Het was een prachtige tempel!! Wauw! En daarna begon de terugweg alweer.. Weer 3,5uur in de auto. Rond een uur of 10 kwamen we eindelijk aan en zijn we rechtstreeks ons bedje in gedoken. Zzzzzz

Vrijdag 10-04-2015

11 april was onze laatste echte werkdag... We waren wel pas opgestaan om 12uur haha maar daarna zijn we meteen vertrokken naar de winkel waar we voor de laatste keer boodschapjes hebben gehaald. Toen we terug waren hadden we een ‘afscheidsceremonie’ waarbij we elk een kadootje kregen en ons certificaat dat we hier geholpen hebben. Daarna zijn we nog eens naar een medicial camp vertrokken. Er waren heel veel kindjes en ze waren ontzettend blij dat wij er waren. Ze wouden heel de tijd met ons op de foto, ze wouden ons gsm nummer en onze facebook. Zo schattig allemaal!! We voelden ons echt beroemdheden. Nu staat het ook weeer vast dat ik nooit een beroemdheid wil zijn haha!! Amai! In de avond hadden we nog een afscheidfeestje in het ander gebouw. Het was echt heel erg leuk! We hebben eerst nog wat gekaart, dan gegeten en ontzettend veel gedanst haha! Wij hebben hun de indianen dans geleerd en zij hebben ons wat bollywood dans geleerd. Geweldig! Haha.
Om 3uur waren we thuis en heb ik nog met mijn liefste familietje geskyped die voor de laatste keer een verjaardag vieren zonder mij hihi! Slaaplekker

Zaterdag 11-04-2015Ook ons polleke krijgt haar afscheidskadootjeEn de andere vrijwilliger

12 april is alweer onze allerlaatste dag.. En zeker voor ons Polleke is het heel erg zwaar. Het is echt haar allerlaatste dag nu.. Morgen is haar vlucht naar huis. Ze heeft het er ook echt best moeilijk mee..
Vandaag is het dan ook tijd om onze spullen in te pakken en de laatste dingetjes te regelen... We hebben nog wat kleine inkoopjes gedaan en die avond zijn we lekker gaan uit eten. Het was heel erg lekker. We hebben nog zo veel mogelijk van onze laatste dag genoten en over de afgelopen 8 maand gepraat. Wat een ongelooflijk mooie tijd hebben wij achter de rug. We konden jammer genoeg niet slapen en hebben dan tot 2uur films gekeken haha. Zzzzz vanacht mag Polleke voor de laatste keer zweten haha.

Zondag 12-04-2015

13 april stonden we al vroeg op. Om 7.30uur stond de taxi klaar om ons naar de luchthaven in Chennai te brengen. 3uur duurde de rit naar Chennai. Eenmaal aangekomen hebben nog iets moeten wachten en dan moesten we afscheid nemen. Het was tijd voor mij om in te checken.. Vandaag begint een heel nieuw avontuur, ook voor mij, maar vooral voor ons Polleke. Ze stapt vanavond echt op het vliegtuig huiswaarts. Good luck meis en geniet ervan!! Dankje voor alles! We hebben een prachttijd achter de rug! See you in 6 weeks girl!
Ik stapte het vliegtuig op richting Kolkata. Na 2uur vliegen kwam ik aan en werd ik opgehaald door een taxi die mij naar vrienden bracht. Dankzij mijn lieve familie ben ik in contact geraakt met mensen uit Kolkata. Dat was een fantastische ervaring! Ik was als familie voor hen en zij zijn schatten van mensen! Dankjewel Carine Luca en mijn lieve Ama!
Ik heb samen met hun gegeten en heb een heel erg leuke dag gehad. Het zijn fatastische mensen!

Maandag 13-04-2015

1. Fanny Van Severen:
    16 april 2015
    Liefste Silke, dank voor je verslag over de mooie maar laatste momenten die je met Paulien hebt kunnen ervaren. Ik heb haar opgehaald aan de luchthaven om haar kort nadien bij haar mama af te zetten ... uniek om die "surprise" mee te maken ... "Dag mama!" horen achter de rug van katia, haar mama, met wie ik aan het praten was ... Katia kon werkelijk haar oren en ogen niet geloven ... Geniet nog van je laatste maand !! Liefs, xxx, Fanny