Cambodia... it is amazing!

31 januari 2015 - Negombo, Sri Lanka

19-23 januari 2015 is weer een gewone schoolweek. Op uitgaan en lesgeven na hebben we niet veel gedaan. Een doodgewone schoolweek. Overdag lesgeven, ’ s avonds uitgaan of kaarten en altijd gezellig nog wat babbelen.
Deze 3 weken zijn zo ongelooflijk snel gegaan! We hebben ook heel erg veel geluk gehad met de andere vrijwilligers die er zaten. We zijn een heel hechte groep geworden en we hebben altijd plezier. Ik ben zo ongelooflijk blij dat we dit project gedaan hebben! Ik heb zelf ook heel erg veel geleerd en ga deze maand absoluut niet snel vergeten.
Blije lachende kindjes
Spelende lieve meisjes
Vechtende jongentjes
De speelsheid die er steeds hangt
De leergierigheid is ook bij vele aanwezig
... en ga zo maar eventjes door.

Kiddies Happy faces in D class

Gisteren heb ik de foto’s bekeken van de tijd dat ik in Belgie was, het begin van mijn reis, het midden  en nu, tijdens het project. Dit is geweldig om te zien. Ik heb mezelf nog nooit zo gelukkig gezien op foto’s. De meeste foto’s zijn gemaakt zonder dat we het zelf doorhadden. Het plezier, geluk en de blijheid is gewoon van ons gezicht af te lezen.
Ja, ik heb hier de tijd van mijn leven!

Silke - Yuval - Izzy

Vrijdag 23 januari 2015 was weer Friday – Funday. Wij hebben ze dieren gezichtsmaskertjes laten  maken. Dit vonden ze geweldig. Ze zijn dol op kleuren, en volgens mij was dit ook de eerste keer dat ze met een schaar mochten knippen. De verbazing, en de ongelooflijke blijheid was van hun gezicht af te lezen. Na het maken van de maskertjes hebben we het ‘animal’ game gespeeld. Een zelf uitgevonden spelletje waar de kindjes dol op zijn! Het was weer een heel leuk en geslaagd dagje. Jammer genoeg was het vandaag al onze laatste dag. Jezes, deze 3 weken zijn echt voorbij gevlogen. Na het afscheid nemen van onze leerlingetjes zijn we met z’n alle ’s avonds weer uitgegaan. Dit keer was het onze eigen farewell en iedereen was aanwezig en laaiend enthousiast! Het was weer eens een zeer geslaagde avond.

Kikkertje Chu als hondje!

24 januari 2015 zijn we met Morgana, Izzy en Yuval naar Battambang gegaan met de bus. We hebben allemaal lekker heel de weg geslapen. Teacher sleeping? Neehoor ;-) eenmaal aangekomen werden we al meteen aangesproken door een engels sprekende tuk tuk driver. Hij wou ons naar een heel cheap hostel brengen, we zijn dan ook op zijn voorstel ingegaan... gelijk had hij.. 0,75 dollar per nacht per persoon. Mooi zaakje gedaan ;-) Na wat rondlopen in de stad zijn we met de tuk tuk vertrokken naar de bamboo train. Dat is een monorail met daarop een karretje gemaakt uit.. jawel, bamboo! Het was prachtig want wij zijn met zonsonergang gegaan. Wat ook leuk is, zodra er een tegenligger komt moeten wij (of zij) allemaal van het karretje stappen en dan gaat de ‘driver’ het karretje er gewoon afhalen en de anderen doorlaten. Heerlijke dag!

Plaatsen van bamboo train Bamboo train

25 januari 2015 is ons laatste dagje in Battambang. Om 10uur zijn we vertrokken naar de killing caves. Hier horen gruwelijke verhalen bij, die kan je me vragen als je hier zin in hebt. J
Om er te geraken moet je een lange, warme en steile berg omhoog wandelen of ,net als Yuval, kan je gewoon een scooter huren. Het was weer eens een heel mooi uitstapje! We hebben weer super veel plezier gemaakt en we gaan dit avontuur niet snel vergeten. Daarna begon de reis naar ons ‘home’ terug. Daar hebben we nog wat gekaart met de andere vrijwilligers. Maar we zijn al snel ons bedje ingegaan. Iedereen was dood moe.

Zondag 25-01-2015

26 januari 2015
Normaal zouden Paulien en Ik vanavond vertrekken. Maar dit konden we niet, we hebben besloten om nog 3 dagen langer te blijven en ze allemaal te helpen met het bouwen van een nieuw schooltje vlak op de grens met Thailand.  Het was fantastisch! Er stond nog helemaal niets. Wij zijn de enige blanken in het dorpje. We worden dan ook ongelooflijk verlegen maar staren ons wel heel de tijd aan. Zelfs de koeien in de wei. Wij zijn begonnen met de palen (bomen) in de grond te steken en vast te metselen. Gelukkig is het gelukt! Daarna begonnen we met het pellen en schuren van de boom. Het pellen was gewoon met de hand en het schuren deden we met een stok. Gelukkig kregen we na een tijdje een luxemiddel toegeduwd, schuurpapier.

Schuren Schuren met een stok schuren met een stok...

27 januari 2015 zijn we begonnen met het schilderen van onze palen. Super goed gelukt en wij zijn heel gelukkig, Die namiddag heeft mr Rady ons uitgenodigd om een kijkje te nemen op de groenten markt en de shell farm. HEERLIJK!
We zijn gewoon met onze kleren in de plas gegaan en onze handen/armen in de modder geduwd op zoek naar schelpen. Wat een heerlijke belevenis was dit? AMAZING!
Vandaag heeft onze 'directeur' een eekhoorn gevangen. Hij was ongelooflijk fier en gelukkig. Hij heeft hem ook voor ons klaargemaakt en dan hebben we hem samen gegeten. :D ik hou van die man!

Painting

ook hebben we bakstenen verplaatst... geweldig het verschil tussen Europa(linkse stapel) en Azie(rechtse deel)...

Europa vs Azie manier van stapelen

En dit is het vervoermiddel...

Onderweg naar school

28 januari 2015 was alweer onze laatste dag in Anlong Ven. Nu alweer! Ee ingang van de school is nu volledig af. En fier dat we zijn. Hij is prachtig geworden! Jammer genoeg moesten we het project nu echt verlaten :-( maar ik kom hopelijk nog eens terug! Die avond hebben we met pijn in het hart afscheid moeten nemen van Morgana en zijn daarna in een hostel in het centrum gaan slapen. Eerst en vooral zijn we nog eens met zn 3tjes lekker uitgeweest en ons nog eens rot geamuseerd! I love this placce!!! Het was echt weer eens een top avond. Mooi afsluitertje ;-)

We laten onze handafdruk ma Yesss we did it! We did it!!

29 januari 2015 namen we nu ook afscheid van Izzy. De gekke van Londen, wat een geweldige tijd hebben wij beleefd.
Paulien en ik vertrokken naar Bangkok. Daar hebben we nog een ‘lady’s night’ gehouden. Dagje shoppen, laten opmaken (door een ladyboy), gezellig dinnertje en genoten van een super goed film. Het was weer eens een geweldig dag. Die avond hebben Paulien en ik ook afscheid genomen.
We zijn letterlijk van alles naar niets gegaan. Een hechte vriendengroep naar elk apart. Gelukkig komen mijn liefste Tante Bieke, Nonkel Hans en Wannes morgen aan! En komt Polleke haar broer er ook aan. Om 12uur vertrok ik met de taxi naar de luchthaven.

Laatste dagje samen!

30 januari 2015 Daar heb ik nog 6uur moeten wachten. Gelukkig heb ik met mama en papa kunnen skypen. Ook heb ik het druk gehad met het schrijven van de blog. Eindelijk haha!
Rond een uur of 6 kreeg ik mijn klop.. ik viel steeds in slaap tijdens het schrijven van de blog. Oeeh wat kan het leven zwaar zijn. 7.25uur... yes ik mag boarden. 3 seconden zat ik neer en... zzZZ Silke sliep. Heb niet eens meer de veiligheidsregels kunnen volgen. Voor het ontbijt hebben ze me wel wakker gemaakt gelukkig. Jammer genoeg was ik doodmoe en ben ik tijdens het eten in slaap gevallen. Dus heb niets kunnen ontbijten jammer genoeg.
11.35uur... Welcome to Sri Lanka!
Met de taxi richting het hotel en meteen neer geploft op bed. Man man... ik ben moe!
De mentaliteit van de mensen (vooral mannen) is totaal anders dan wat ik gewend ben van Azie.. Even wennen dan maar...
yeeesssssss, Morgen komt mijn aller liefste familie aan! Wat heb ik hun gemist! Dit kunnen ze in ieder geval zeker verwachten: EEN REUZE DIKKE KNUFFEL
Maar nu eerst en vooral...
Slaaplekker!!

Zaterdag 31-01-2015 Ik ben vandaag zo vrolijk..

1. Miejef & Urbain:
    1 februari 2015
    We zijn jaloers. Hier koud en kil en triestig regenweer.
    Groetjes en geniet er van. We volgen het verdere relaas.
    Miejef en Urbain