Laatste weekje met de liefste reisgenootjes

27 februari 2015 - Kathmandu, Nepal

6 februari begon de rit naar Kandy met voor de verandering weer heel veel tussenstopjes. De eerste tussenstop was een juwelenmuzeum. Daar zagen we hoe ze de edelstenen ontgonnen en daarna bewerken. Het was leuk om te zien. Het stomme van al die tussenstopjes is wel dat je je steeds verplicht voelt om iets te kopen. Dat verbrot het elke keer weer. Achjaa..
Tussenstop 2 was een souvenir winkeltje. Daar hadden ze weer eens alles. Jammer genoeg aan duurdere prijzen dan normaal.
Tussenstop 3 waren de koninklijke Botanic Gardens. Het was enorm groot, alleen veel plantjes hebben we niet gezien ;-). Het was wel een enorm groot park met heel veel bomen. Wij hebben er dan van geprofiteerd om er een mooie wandeling wandeling van te maken. Sommige bomen waren ook echt speciaal hoor ;-) En enkele bomen zaten ook vol vol vol met vleermuizen. Maar geen gewone, reuze grote vleermuizen! Echt heel leuk om te zien, het enige nadeel was dat het daar wel enorm stinkt naar hun uitwerpselen hih.
Daarna reden we door naar tussenstop 4... de thee factory. Eenmaal aangekomen hebben we eerst genoten van een theetje. Op dat moment kreeg Wannes zijn punten... Wohoooowww... en wat een punten!!! Wannes is een krak!
Daarna kregen we de uitleg over de thee. Heel kort maar wel leuk. Zo kwamen we te weten dat ze thee in 5 verschillende soorten kunnen verkopen:
1. OP : minst sterke vorm
2. PEKOE: iets sterkere vorm
3. BOP: dit wordt ookwel de English breakfast thee genoemd
4: BOPF: nog wat sterkter
5: DUST: de sterkste vorm
Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel. Het was een hotel met een prachtig uitzicht. Uitzicht op de vallei en op een prachtige reuzewaterval. WAUW

De eerste kokosnoot

7 februari TUUR IS JARIG! HAPPY BIRTHDAY NEEFJE!!
Vandaag stond er echt bijna niets op de planning. Enkel rijden naar de voet van Adam’s peak. Daar gingen we maar een kort nachtje slapen. Maar eerst... installeren in de kamer en een wandelingetje maken in de omgeving. Door de thee plantages en de rivier... want dat was de kortste weg, dachten Wannes en ik...
Toen we beneden kwamen, bij de rivier merkten we dat het toch niet zo simpel was. En op een rots verderop zaten heel veel jongens te lachen. En jahoor.. wie moest er weer in het water vallen? Silke...
Achjaa..
Vanavond zijn we optijd ons bedje in gegaan... We hadden een korte nacht voor de boeg...

Een mooie wandeling door de rivier hihi

8 februari begon de dag al om 2uur... pfff.. vreselijk! Iedereen was heel erg moe.. Maar toch gingen we ervoor. Om 3 uur begon de klim. Vandaag gaan we namelijk de heiligste berg beklimmen, Adam’s peak. Pfff... meer an 6000 trappen naar boven... en dat om 3uur smorgens.. Here we go!
Het was heel zwaar. We wouden voor zonsopgang boven zijn... maar eenmaal bijna op de top stond er plots een file... Dit kon je toch niet menen? Zo een tocht en met zonsopgang stonden we op nog geen 100m van de top. Anderhalf uur hebben we gewacht... we waren geen 30m verschoven... vreselijk... Nadat heel veel mensen ons hebben aangeraden om terug naar beneden te gaan hebben we dat dan ook uiteindelijk gedaan. Wannes en ik zijn helemaal naar beneden gelopen. Ook een manier om 6000 trappen naar beneden te gaan ;-)
Heel bijna bovenBijna boven
Achteraf kwamen we te weten dat er op de top een soort ceremonie bezig was en dat ze maar een aantel mensen toelieten. Het was dan ook niet de moeite want het stond prop vol en je kon er amper bewegen. Jammer maar helaas.
Daarna begon de rit naar Nuwara Eliya. Wannes en ik hebben lekker kunnen slapen.

Hele zware wandeling...Zware wandeling...

9 februari stonden we om 9uur aan het treinstation. De trein zou om 9.30uur vertrekken. Om 11u zijn we eindelijk vertrokken. De trein heeft 3 klasses, 1ste, 2de en 3de... Het verschil is dat je bij 2e klasse een stoelnummertje krijgt en bij 3de klasse krijg je geen nummertje en moet je dus ‘vechten’ voor je plekje. Hierdoor zaten we gezellig met zn 4’tjes op een bank voor 3. Gezellig knus maar niet zo comfortabel ;-). Achjaa.. Het was de mooiste treinrit van Sri Lanka. Jammer genoeg hadden we last van regen en mist... pech... De rit zou 5uur duren... we zouden om 13uur aankomen... plots om 15 uur stond de trein stil. Maar we waren er nog niet... We konden van trein veranderen als we wouden.. naar een snellere trein.. maar we hadden net plaats.. Dus neen, wij bleven zitten ;-) We hadden heel veel plaats en konden aan de deur staan. De deuren staan namelijlk open als de trein rijdt. Dat is heel erg leuk.

Wannes en ik hadden de mooiste plek!

De laatste 2uur waren dus heel erg leuk en we hebben er enorm van kunnen genieten want de mist en regen waren ook weg. En dan was het 17uur toen we aankwamen... woeps...
Onze driver stond ons dus al 4 uur op te wachten.. hij bracht ons meteen naar het hotel. Wauw.. weer zo een prachtig uitizicht!!

mooie treinrit

10 januari vertrokken we naar Tissa met... tussenstopjes.
Tussenstop 1 was weer eens een grote waterval. Mooi!
Heel wat ‘take a picture’ stopjes...
Tussenstop 2 was een plekje met mooie beelden (o.a. Boedha) uitgehouwen uit de ‘elephant rock’. Het was heel mooi. Uit een van de beelden vloeit olie. De zieke dorpelingen komen met volle maan naar die olie. Daarna gaan ze genezen naar huis. Dit geloven zij toch.
Daarna zijn we eindelijk doorgereden naar het hotel. Nog geen 15 minuutjes later werden we al opgepikt door de safari jeep. Jup, vandaag gaan we op safari. Eenmaal in het national park zagen we buffalo’s, bambi’s, heel veel vogeltjes, pauwen... en na nog geen 20min een... luipaard. Die zijn heel zeldzaam. Dus we hadden heel veel geluk om die te kunnen zien! De heisa er rond was ook super om te zien! Ze maakten gewoon ruzie om zo dicht mogelijk bij het luipaard te komen.
Voor de rest nog wat leuke diertjes. Het was echt een geslaagde safari rit. Tante Bieke was wel wat verdrietig dat ze de olifanten niet heeft kunnen zien... ;-)
Safari

11 januari vertrokken we naar Hikkaduwa. Weliswaar als eindbestemming. Ja, je kan het al raden.. Heel veel tussenstopjes.
Tussenstop 1, een boedha... Hij was wel groot en je kon helemaal naar zijn hoofdje wandelen. Leuk Leuk...
Tussenstop 2, de paalvissers... voor de toeristen, ze waren absoluut niet aan het vissen. Achjaa.. het bleef wel leuk om te zien hoe ze dit vroeger deden.
Tussenstop 3, heel veel leuke en mooie strandjes en plekjes
Tussenstop 4, het nederlandse ford in Galle. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt op de muren. Mooooi.
Eindelijk kwamen we aan in Hikkaduwa. Na het uitzoeken van het hotel ;-) hebben we een leuk hotelletje gevonden met zich op zee. Wauw! Die avond hebben we lekker met de voetjes in het zand gegeten. Heerlijk!

Hikkaduwa beach

12 februari hebben we heel de dag genoten van de zon, de zee en het strand. Heerlijk zo een warm zeetje. Tante Bieke en ik hebben ons 2 keer laten drogen in de zon, dus nog geen half uurke gelegen en verbrand. Ohjee.. wat een zon! Het was een heerlijk relaxed dagje! En genoten... dat hebben we zeker gedaan. Een leuk strandwandelingetje en dan hebben Tante Bieke en ik eventjes ‘geshopt’ hihi. Echt veel hebben ze hier niet.
Die avond zijn we weer lekker gaan eten en daarna ons bedje weer in. We zijn allemaal nog steeds heel moe.

zonsondergang met surfers

13 februari... :-( ons laatste dagje samen...
Nadat we alles hebben ingepakt en de kamer hebben opgeruimd zijn we weer lekker gaan zwemmen en hebben we nog genoten van de zon.
Om 16uur werden we opgepikt om naar het huis van Sudo, onze driver, te gaan kijken. We werden hartelijk ontvangen door zijn vrouw en zoon. Zij waren dolgelukkig. Zijn vrouw is ook echt zo een lief vrouwtje. Toen heb ik besloten dat ik hier een paar daagjes zou blijven. Sudo zijn vrouw was in de 7de hemel en had traantjes in haar ogen. Wat een schatje!
Daarna zijn we voor het laatst gaan genieten van een lekkere maaltijd op het strand. Het is alweer ons laatste avondmaal samen :-(.
Om 21uur zijn we, Tante Bieke, Hans, Wannes, ik en heel sudo zijn gezin, vertrokken om mijn lief familietje af te zetten op de luchthaven.
Ik heb 2 fantastische weekjes achter de rug.. dus het was eventjes moeilijk om afscheid te nemen...
Dankje voor alles! Het was SUPER!
Emotioneel afscheid na een wondermooie tijd!  Ik had een wondermooie tijd!!

Last picture together... Laatste foto samen!!

Ik hou enorm veel van jullie!!