Begin van ons eerste project

16 januari 2015 - Siem Reap, Cambodja

04-01-2015 werd ik om 14 uur eindelijk ontslaan uit het ziekenhuis. Dan kwam een super lieve tuk tuk driver ons oppikken en bracht ons naar het guesthouse waar we de komende 3 weken zullen verblijven. Dit is de start van ons eerste vrijwilligersproject.
Na dat we ons hebben geinstalleerd in onze kamer en het kennis maken met de andere vrijwilligers zijn we al meteen van start gegaan en begonnen we met het maken van onze voorbereidingen voor de volgende dag. Het was niet zo simpel want er stond niets in onze logboeken, we wisten dus helemaal niets over onze kindjes, zelfs hun leeftijd was een raadsel.
Er waren nog 5 vrijwilligers: Izzy (Londen), Andy & Vanessa (Londen), Kevin (Nieuw Zeeland & 70 jaar!) en Yuval (Israel). We zijn die dag allemaal vroeg ons bed ingegaan want het was voor ons allemaal onze eerst schooldag morgen.

05-01-2015 was onze eerste schooldag. Dit is onze dagindeling van de komende 3  weken:

6.30uur: tijd om op te staan
7.00uur: ontbijt
7.30uur: vertrek met de tuktuk richting ‘Papa school’
8.00uur – 10.00uur: morning class (ik (Silke) heb D class, is zoiets als eerste leerjaar. Paulien heeft C class, zij zijn 2e leerjaar.)
10.15uur: vertrek met tuktuk naar ‘huis’
10.45uur:  lunch
12.30uur: vertrek met tuk tuk richting ‘Papa school’
13.00uur – 15.00uur: afternoon class (ik heb weer een D class en Paulien weer C)
15.00uur - 17.30uur: Break maar we moeten op school blijven
17.30uur – 18.30uur: evening class (Ik heb C class en Paulien heeft B class, zij zijn 4e leerjaar)
18.45uur: vertrek met de tuktuk richting ‘huis’
19.00uur: dinner

Dit is elke weekdag, heel erg vermoeiend maar een enorme beleving! En zoals papa altijd zegt: blijf ontdekken, leren en genieten. Eerlijk gezegd is dit de beste manier om ze alle drie te combineren.

‘Papa school’ (dit is een nieuw schooltje, bestaat sinds april vorig jaar).

Maandag 05-01-2015

Vandaag was een enorm moeilijke dag, doordat er te weinig vrijwilligers zijn heb ik 2 klassen samen moeten nemen: D class en E class. E class zijn echt nog heel erg kleine kindjes die niets engels kunnen en nog heel erg jong en speels zijn. We hebben ook geen les kunnen voorbereiden want we wisten niet wat ze al konden. Het was voor ons vooral inspiratie en het leren kennen van de kindjes. Het probleem is dat de kindjes nooit een vaste leerkracht hebben. Het zijn altijd vrijwilligers. Ze zijn het dus heel gewoon om steeds van leerkracht te veranderen wat het er voor ons niet makkelijker op maakt.

Dinsdag 06-01-2015
Het schooltje is heel erg klein en heel basic. Gewoon houte panelen en open klassen, we hebben ook geen vloer in de klassen. Dit vind ik geweldig. De kindjes komen ook op blote voeten en zijn heel erg vuil en hebben elke dag dezelfde kleren met gaten aan. De kindjes zijn echt onzettend arm. Het was wel een shock. Maar hier leren wij enorm veel uit, we genieten echt van elk klein dingetje. I love this!
’S avonds waren we allemaal doodmoe. We hadden nooit verwacht dat lesgeven zo vermoeiend was. Nu hebben we dan ook weer extra veel respect voor al onze leerkrachten.
Na het avondeten hebben we nog wat samengezeten en gepraat over de afgelopen dag en wat kaartenspelletjes gespeeld. En niet veel later lag iedereen al in dromenland.

6 januari 2015 was een nog moeilijkere dag, we waren met 3 leerkrachten voor 5 klassen. Man man man... Maar we hebben dat met z’n 3’tjes goed geregeld. ;-)
Elke les duurt 2uur, het eerste uur is het les dan 20 minuutjes pauze en de laatste 40minuten zijn spelletjes aan de hand van de leerstof die je ze het afgelopen uur geleerd hebt.
De kindjes waren al beter dan gisteren, dit kwam ook omdat we nu al meer wisten wat we konden doen met hun. Die avond zijn Izzy, Yuval, Kevin en ik nog even de stad in gegaan om wat inkoopjes te doen. Dit was onze tweede schooldag. Tot nu toe vind ik het nog niet echt zo leuk. Doorbijten! Dat hebben mama en papa mij altijd geleerd... Dit doen we dan ook!

7 januari 2015 is freedom day in Cambodia. In 1979 bevrijdde Vietnam Cambodia. Dus is het hier een feestdag en geen school. Wow, vroeger waren wij blij met een vrije dag, nu beseffen we dat leerkrachten ook heel erg blij zijn met zo een vrij dagje ;-)
We hebben er dan ook echt een rustdag van gemaakt. Iedereen was een beetje ziekjes en moe. Dus hebben we allemaal veel geslapen en kaarten gespeeld. Vandaag kwam er ook een nieuwe vrijwilliger bij. Morgana, zij is een Italiaanse. Vanaf morgen komt zij samen met mij in de klas staan. Jippieee!!

Woensdag 07-01-2015

8 januari 2015 was het weer een gewone schooldag. Op donderdag zijn er veel minder kindjes op school. Omdat ze dan naar hun ‘normale’ school gaan. Onze school is dan ook echt een vrijwillige school met als leerkrachten enkel vrijwilligers. Dus als er zich geen vrijwilligers aanmelden is er ook geen school.
Het was dus een veel rustiger dagje dan de afgelope dagen en met dat we met 2 teachers waren was het nog leuker. Het was dus een geweldige lesdag tot ik de eveningclass had alleen... Ze luisterden absoluut niet en werkten niet mee.
’S Avonds hebben we dan gewoon even stoom afgeblazen bij de rest. We hebben nu echt een super hechte groep en we komen heel goed met elkaar overeen wat alles ook heel veel leuker maakt. Nu vind ik het ook alweer veeeeeel leuker. Ik leer ook enorm veel. (Zelfs mijn engels gaat er in grote sprongen op vooruit! Mama en papa zullen vast fier op me zijn hihi, hoop ik natuurlijk )

9 januari 2015 yesssss.. het is vrijdag... bijna weekend! Vandaag hebben we ontdekt dat de kindjes eigenlijk absoluut niet konden lezen. En eigenlijk gewoon alles vanbuiten kennen en gewoon raden. Dit is echt vreselijk vervelend. Dus vanaf vandaag begon de grote uitdaging: hoe leer je kindjes lezen zonder dat ik 1 woord Kmer (hun taal) spreek.
Dit wordt een hele opgave waar we enom lang mee gaan bezig zijn. Maar het is een uitdaging als een ander ;-) here we go!

weetje over de kindjes hier: ze rijden hier heel de tijd op enorm grote fietsen, ze hebben hier geen problemen mee en kunnen daar super goed mee rijden. Wonder bij wonder! De kindjes zijn hier ook enorm mentaal sterk. Als ze vallen hebben ze nooit pijn, ze huilen ook nooit, enkel als ze echt echt echt echt pijn hebben. RESPECT

10 januari 2015 HET IS WEEKEND!!
Vandaag zijn Izzy, Morgana, Polleke en ik naar het bekende Ankor Wat complex gegaan. Dit is het 8ste wereldwonder. En wauw! Dit was het ook effectief... Het was gewoon bombastisch. Het hele domein was volgens mij 2 keer zo groot als de oppervlakte van Overijse. We reden daar met de tuk tuk door en bezochten de ene tempel na de andere. Het waren meer ruines wat het ongelooflijk mooi maakte en je ook effectief aan het denken zette. De tempels dateren uit de 13e eeuw. Er groeien zelfs bomen over de tempels. Het was echt een topdag!

Ankor Wat met de lieve vriendinnetjes
Maandag is Yuval jarig, onze israiliet werd 23. Dus besloten we om dit vanavond te vieren. Dus zijn we met z’n alle inclusief de tuk tuk drivers naar de stad gegaan en hebben we daar zijn verjaardag tot in de vroege uurtjes gevierd. Het was echt een geslaagde avond!

11 januari 2015 was girls only day. We zijn met alle meisjes naar de spa gegaan. Het was heerlijk. We hebben kunnen genieten van het zout water zwembad, de koud- en warmwater jacuzzi en een heerlijke massage. Het was een heerlijk rustig dagje. Is ook eens lekker ;-)

Zondag 11-01-2015
’S avonds hebben we weer gezellig samen gegeten en nog genoten van de laatste uurtjes van ons geweldige weekend.
Dit was echt een van de beste weekenden van onze hele reis. Gewoon het samen zijn met vrienden, plezier hebben, fantastische dingen zien en vooral... Genieten. Het was gewoon geweldig!

1. Anckaert-Bekaert:
    16 januari 2015
    Proficiat voor jullie inzet. Nu is het echt. Zware bergrit. Een tandje bijsteken. Jullie kunnen dat! Oma en opa
  2. Fanny Van Severen:
    16 januari 2015
    Jullie zijn te bewonderen ... echte juffen worden jullie nog ! Liefs, xxx Fanny
  3. Matty en Jan:
    17 januari 2015
    Dames, zo te lezen is het "harde" leven begonnen. Nou ja weet je ook waarom je zo ver van huis bent. We verslinden jullie reisverslagen en er zijn zelfs momenten dat ik oh ja zeg. Hoewel dat wel heel lang is geleden.
    Toevallig zit \ Krista niet zo ver bij jullie vandaan. .. Papoea Nieuw Guinea. Ze is met een vriendin drie weken op duikvakantie. Nu zelfs nog op de heenreis want het is best wel een heel eind van hier.
    Jullie heel veel succes op school, een goede toets om te bepalen of je zelf ooit wel "schooljuf" zou willen worden.

Veel groetjes en geniet van alles wat jullie zo al tegenkomen.
    Matty & Jan (Groningen)