Drukke stad met veel geschiedenis: Ho Chi Minh

8 november 2014 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Pfieuw, hier ben ik weer! Eindelijk weer een blog bericht! ;-)

5 november vlogen we weg uit het mooie Indonesië! Welcome in Vietnam, was het eerste wat we lazen toen we buitenkwamen! We werden opgewacht door onze pick up naar ons hostel. Het was een klein hostelletje zonder veel andere mensen. We zijn ook meteen bedje ingekropen. Kon wel na zo een lange dag op de vlieghavens.

6 november vlogen we er al meteen in en zijn we naar de wereld bekende Chu Chi Tunnels gegaan! De Chu Chi Tunnels werden gebruikt tijdens de grote Vietnam Oorlog! Hier leefden 15 000 mensen in met kinderen, varkentjes en kippen. Op het einde van de oorlog hadden 5000 deze periode in de tunnels overleefd.

Polleke in de bekende Chu Chi Tunnels

We mochten een stukje door de Tunnels wandelen (weliswaar de verbreedde tunnels voor toeristen) en al snel snapten we waarom het zo zwaar was. Het was er pikke donker, bloed heet en vreselijk krap. Respect hebben we voor de mensen die dit moesten doen.
Daarna hebben ze ons ook laten zien wat voor slimme vallen de Vietnamezen hadden gemaakt en gebruikt!

De vallen gemaakt door de Vietnamezen tijdens de Vietnam oorlog.

De vallen waren echt heel slim gemaakt en hebben ook zeer veel vijanden kunnen elimineren!
Het was echt een zeer leuke en leerrijke ochtend!
In de namiddag hebben we wat rondgelopen in Ho Chi Minh City! Wat een enorm grote en drukke stad! De Fransen hebben ook lang in Vietnam gezeten waardoor er heel veel resten zijn, zoals baguette, kaas (weliswaar la vache qui rit ;-) ) , enz.
Dat is voor ons echt heerlijk! Eindelijk eens lekker brood na 2 maand rijst en noedels! Mmh!

Heerlijke fresh fruit juices, mango-passion fruit en dragon fruit-passion fruit!

De heerlijke Passion fruit - Dragonfruit red fruit juice en mango-passion fruit juice konden we ook niet weerstaan! Heerlijk!!!

Bootje varen op de Mekong

7 november vertrokken we op een tweedaagse tour naar de Mekong delta. Allereerst maakten we onderweg naar de Mekong Delta een tussenstop bij allemaal reuzegrote Boeddha's. Daarna hebben we met een klein bootje de Mekong overgestoken. Het water was bruin en heel wild. Bizar! We mochten ook een kijkje nemen in de fruitfarm. 'S Avonds bleven we slapen in een Homestay. Daar leerden we nog mensen kennen wat het heel erg gezellig maakte. We hebben samen met z'n alle fried springrolls gemaakt (Een soort loempia) en gezellig genoten van de lokale rice wine! (Sterke drank gemaakt van rijst, geen wijn!)

Floating market in de Mekong Delta

8 november was een vreselijke ochtend om op te staan. Het bed was echt het slechtste tot nu toe. Het was vreselijk hard, maar de veringen kwamen wel door de matras, met dat ik zonder kussen slaap is het niet echt zo fijn om de hele nacht met een boxspring onder je gezicht te slapen. Grrrr
En we moesten dan nog eens opstaan om 5u om optijd te vertrekken naar de Floating Market! Eigenlijk hadden we er wel heel veel zin in hoor! We gingen met een bootje langs alle kraampjes. Super leuk! (Zouden ze ook eens in Belgie op de Maas moeten doen ;-) )
Het jammere was wel dat ze vertelde dat het echt een hele locale market was, alleen was er geen local te bespeuren. Enkel toeristen. Daarna gingen we een koffie drinken in een 'locale koffieshop' , voor de verandering, geen local te bespeuren.
Ze hebben ook laten zien hoe ze de rijstnoedels maken en de 'coconut candy's' dat was wel leuk! En... We hebben rat geproefd...
Paulien heeft ook een slang rond haar nek gehangen! 1 woord, Respect! Ik was bang in haar plaats! Gekke Polle!

Zaterdag 08-11-2014

Gelukkig! 'S avonds kwamen we doodmoe terug ik ons hotel. (Jaja, hotel, we lieten ons eens verwennen! ;-) grapje, is de zelfde prijs als een hostel dus kwam dat goed uit! )
De tour was echt heel leuk maar zeeeeer toeristisch! En dat vonden we jammer!!

1. Fanny Van Severen:
    21 november 2014
    Eindelijk eens een plekje waar ook ik een aantal jaren geleden geweest ben : Hanoi en Ho Chi Minh ! Mijn voorkeur ging naar Hanoi ... veel rustiger en "kleiner/gezelliger" dan Ho Chi Minh ... laat je voral niet omver rijden door de massa brommertjes met soms 5 personen op (baby incluis aan de borst van de mama!) met nog 2 andere kindjes tussen de mama en papa! xxxx Fanny (blij dat er terug nieuws is via de blog...)