Java, smile smile smile

26 oktober 2014 - Pangandaran, Indonesië

Mooi uitzicht van op de tempel

Wauw, goeiemorgen Java!
Na een lange nacht rit van 13u kwamen we eindelijk aan in Malang (22-10-2014) (oost Java). Het was niet de aller leukste busrit.. Bussen hier zijn altijd ijskoud, dus kregen we dekentjes. Wat bleek? Er zaten bedbugs in de dekentjes. En er zat een vreselijke mug op de bus die mij 23 keer gestoken heeft in mijn rechter bovenarm. Dus: neem je een bus? Dikke trui en lange broek aandoen en vooral goed insmeren met anti insecten spray! Wat ook leuk is aan de bussen is dat je een gratis maaltijd krijgt. Jammer genoeg wel om 1u 's nachts. Erg veel en lekker is dat ook niet echt ;-).
Om 5.45uur kwamen we aan in the middle of nowhere. Het bleek wel effectief Malang te zijn, alleen ergens een buitenwijkje. 20minuutjes later stonden we aan het eerste hostel! Gelukkig kosten de taxi's niet zo veel ;-) maar dat hostel bleek jammer genoeg vol te zijn. Na een uurtje wandelen hebben we een ander hostel ontdekt! Op het dak van een hotel! Super gezellig en leuk!
Nu hebben we ook kunnen genieten van onze eerste momentjes in Java. Wauw, wat is dit anders dan Bali! In Java komen niet erg veel toeristen dus als ze dan blanke mensen zien, zijn ze in de 7e hemel. Hoeveel we hier aangekeken worden is niet normaal. Dit zijn we niet gewoon.

We waren die dag wel dood moe. Nadat we ons hadden geïnstalleerd in ons kamertje kwamen we een local tegen in het hostel en hij stelde voor om naar een arm schooltje te gaan. Daar zijn we natuurlijk op ingegaan! Het was een ongelooflijke ervaring. En zo anders dan in België. Toen we aankwamen gaven alle leerlingen onze local (die een leerkracht Engels bleek te zijn) een hand en legde zijn hand dan op hun hoofd. De kindjes buigen ook allemaal voor ons, lachen en zwaaien heel uitbundig naar ons. Ze stormen zelfs de klasjes uit met hun gsm om met ons op de foto te gaan! Het leek net of we bekende Hollywood sterren zijn.

Kindjes zijn dol gelukkig met onze komst
Daarna hebben we wat tijd doorgebracht in de klasjes. We hebben onszelf voorgesteld en daarna hebben zij dat ook voor zichzelf gedaan. Zo oefenden ze hun Engels met ons. Toen we vroegen wat ze later wilden worden antwoordden 9 op de 10 'succesfull person'. Dat was zo speciaal om te horen!
Het is zo mooi hoe al die kindjes steeds een lach op hun gezicht hebben en allemaal naar ons op kijken. Dit is echt een enorm iets dat mij opgevallen is hier in Indonesië, en in het bijzonder Java, al de kindjes met altijd een smile op hun gezicht!
Wat ook speciaal was, hun school 'huisdier'. In België is dit meestal een konijntje of een kip, maar hier hebben ze een tijger. Wauw wat was ze mooi! En groot! De verbazing stond van ons gezicht af te lezen. Daarna mochten we ermee op de foto, leuk dachten we. Tot hij mij krauwde.. De tijger wou spelen, alleen ik liever niet...  Hum.. Dit is de mindere kant van zo een pracht beest. Noujaa, stiekem is het wel een litteken om fier op te zijn! Haha

Lovely day at the senior high school

Rond de middag waren we bekaf. We zijn dan terug gekeerd naar ons hostel en als middag eten Marlabar gegeten. Klinkt leuk maar oh zo vettig! Het was een soort dikke reuze pannenkoek gevuld met chocolade EN kaas? Wat een combinatie, maar lekker was het wel! Om 8u lagen we alweer in ons bedje.

23 oktober was een chill dagje waar we eerst lekker hebben uitgeslapen en onze spullen weer hebben ingepakt want om 8u 's avonds vertrok onze volgende nachtbus alweer.
Deze keer waren we voorbereid: met wolle sokken, dikke trui, lange broek en heel veel anti insecten stapten we de bus op richting Yogyakarta!

Om 6u kwamen we de volgende ochtend (24-10-2014) aan in ons oh-zo-mooi-en-groot hostel aan waar we als een blok in de zetels in slaap vielen.  Om 9u begon onze dag uiteindelijk.
We hebben Yogyakarta ontdekt en in het plaatselijk transportmiddel gereden. Gezellig en absoluut niet duur! Daarna hebben we genoten van een manicure voor 30 000 rp (€2) niet echt zo mooi, maar wat wil je voor 2 euro?

25 oktober sprong onze wekker aan om 4.30u. Vandaag stond de wereldbekende Borobudur tempel op de agenda. Om 5u vertrok het busje naar de tempel. Wauw! Wat was dat mooi en ongelooflijk groot! Gelukkig zijn we zo vroeg gegaan, want later wordt het over de koppen lopen en kan je noch genieten van het prachtige uitzicht bovenop de tempel noch van de tempel zelf.
Zelfs hier waren we weer een echte magneet. Om de beurt kwamen ze vragen of we met hun op de foto wouden gaan.
(Het bezoeken van de tempel is jammer genoeg wel zeer duur, maar zeker de moeite waard!)

Borobudur Tempel
Om 10u waren we weer in het hostel. Sommige mensen staan dan op en wij hebben er al bijna een hele dag op zitten!
Daarna hebben we genoten van de Belgische Smurfen 2 film op televisie. Haha!
Na het middag eten zijn we op schattenjacht vertrokken in het lokale marktje! Nu nog hopen dat het thuisfront onze schatten leuk vinden!
'S avonds nog geskyped met mijn lieve familie. Wat mis ik hun toch..

Ook vandaag (26-10-2014) stond mijn (Silke) wekker weer om 4.30u. Deze keer voor een heel andere reden: kleintje wordt groot! (18jaar) Als verrassing hebben we dan geskyped op zijn feestje!
11 781km zijn we van elkaar verwijderd, maar toch denk ik elke minuut aan je klein! Dikke kus van je grote zus!

Skypen met klein ❤️

Daarna heb ik mijn bedje nog voor 2uurtjes opgezocht om er om 7u weer uit te komen. Om 8u vertrokken we naar onze volgende bestemming, Pangandaran (surfers dorpje). Er stond dus weer een busrit van 8u op de planning. Deze keer wel overdag. Hopelijk is dit minder vermoeiend ;-)
Van auto snelwegen hebben ze hier nog niet gehoord! Dorpje in en dorpje uit. Allemaal kleine baantjes. Over snel rijden hebben ze wel al veel gehoord. Pfieuw! Moest je snel wagenziek worden zou ik voor vertrek 3 touristilletjes nemen! ;-)
'S nachts heb je hier niet zo veel last van want je slaapt meer dan de helft van de tijd, maar overdag merk je dit des te meer.

1. Fanny Van Severen:
    26 oktober 2014
    Jullie verhalen worden alsmaar langer..en worden wij dus alsmaar blijer ! Grappig..maar voor mij wordt het nu ,n beetje aftellen tot jullie bij gastgezin Danny geraken..ééntje dat ik "met veel liefde" geregeld heb om jullie een beetje een gezinsgevoel te gunnen gedurende een aantal dagen dan ..en een aantal locale Euro,s te doen uitsparen.. Zijn vrouw en kinderen tellen ook af vermoed ik.. Graag een fotootje doorsturen bij aankomst ! Liefs,xxxx,Fanny
  2. Betty Dedobbeleer:
    4 november 2014
    Ik ben heel blij dat jullie 3 dagen genoten hebben van een gezellige gezins gevoel,ik hoop dat je terug de energie hebt om verder te reizen het lijkt me allemaal geweldig te zijn geniet ervan