Byebye Maleisië, hop naar land 3: Indonesië

28 september 2014 - Bali, Indonesië

Drijvende moskeePulau Sapi

Heeerlijk hebben we geslapen, onze eerste volledige nacht in Kota Kinabalu.
Nu komt als gewoonlijk onze 'plan' dag. Even kijken wat we in de omgeving kunnen doen, wat de aanraders zijn van andere backpackers en tot slot, waar we zelf het meest zin in hebben.

Er stond veel op ons lijstje, maar nadat we alles wat grondiger gingen bekijken moesten we al snel veel schrappen door de prijzen. Kota Kinabalu... Toeristen-trekpleister... Allemaal door de zeer bekende Mount Kinabalu. Deze wouden wij uiteraard ook graag beklimmen tot we de minimum prijs te horen kregen: 1500 RM dit komt neer op ongeveer 450€.. Om een berg te beklimmen. Dit past jammer genoeg niet in ons budget.
Dan hadden we duiken ook nog op ons droomlijstje staan. Want hier duiken, is een paradijs. Maar jammer genoeg kregen we te horen van de locals dat het door regelmatige kidnappings en piraten momenteel niet aan te raden was. Dus dit konden we ook al schrappen.
Onze laatste optie was dan om te werken in Kota Kinabalu want we zouden hier 2 weken verblijven. Jammer genoeg viel het werken ook in het water doordat we een 'werk visum' nodig hadden.
Door al deze kleine tegenslagen (waar we uiteraard sterker en slimmer van worden ;-) ) en de eerste maand backpacken vonden we dat eens verwend worden wel op zijn plaats was. We kozen voor een voet-en lichaamsmassage van 90 minuten, wat deed dit deugd zeg!

De volgende dag hebben we dan opnieuw een lijstje opgesteld met leuke dingen, binnen ons budget en toch de moeite waard. Het kwam er op neer dat we op 3 dagen alles konden doen, we zouden hier wel 14 dagen zijn..
Hierdoor hadden we de keuze om onze vlucht naar Indonesië te vervroegen naar 27 september of om een 'vakantietje' te boeken naar de Filipijnen. We hebben dan maar gekozen voor de het vervroegen van onze vlucht (ivm ons budget ;-) )

De volgende dag bezochten we de drijvende moskee. Het was een belevenis die zeker de moeite waard is. Toen we de ingang benaderden merkten we zelfs dat er zich een schooltje bevindt in de moskee. Er kwam meteen een jongetje op ons afgestapt en vertelde ons dat we niet binnen mochten omdat dit een gebouw was dat voorbehouden was voor moslims. We mochten enkel binnen als we ons als Moslim kleedde. Hiervoor hebben we dan gepaste kledij kunnen huren voor 3 RM. Het was ongelooflijk! Echt een prachtig gebouw. Binnenin de moskee konden we dan toch even binnen kijken bij de lagere school. Super om te zien en vooral leuk hoe anders de omstandigheden zijn, maar hoe kinderen toch allemaal hetzelfde zijn... Moslim of christen.

Onze laatste dag in Kota Kinabalu hebben we een eilandje bezocht, Sapi. Het was letterlijk het paradijs op aard. We konden onze ogen niet geloven. Helder blauwe zee, fel blauwe hemel, 35 graden... Het kon niet beter. Zwemmen, bakken en braden en lezen in ons boek (jaja, het tweede boek van de trilogie van 50 shades of grey!! ) dat was onze dagplanning. Het was een super leuke dag en we hebben er enorm van genoten.
Toen we aankwamen in ons hostel hebben we onze spulletjes weer gepakt en lekker gaan slapen.

Borneo (oostelijk deel van Maleisië) is ons een beetje tegengevallen. Maar het is wel de moeite waard om te zien. Volgens ons is dit deel leuker om te doen als je ouder bent dan 17 en 19 jaar. En zouden daarom zeker nog willen terugkomen als we wat ouder zijn. Maarja, niet alles kan van een leien dakje lopen! ;-)

Vandaag, 27-09-2014 om 15.30u zijn we vertrokken naar het vliegveld!
Indonesië here we come!

1. Fanny Van Severen:
    27 september 2014
    Meisjes,even stil van mijn kant wegens Carl hele week in Rusland dus druk thuis met 3 studenten..Ben terug bij met al jullie ervaringen..mooi..vlucht niet van het familiaal gevoel..je mag je familie best missen..doen zij ook..Door soms het negatieve te ervaren ga je het positieve des te meer waarderen..Flink van jullie ook om gevaren te mijden..Azië is groot genoeg dus kunnen jullie die plekken best skippen..Jullie 1ste maand is door..nu vooral intens genieten van de 8 die nog volgen..met af en toe een pure verwennerij als voetmassage!Waw!Dikke zoen aan beiden,xxxx,fanny
  2. Fanny Van Severen:
    27 september 2014
    Was wel lachen jullie als moslimvrouwen te zien ! toch liever anders..liever gewoon Silke en Paulien..xxx fanny
  3. Anckaert-Bekaert:
    29 september 2014
    Wat een weelde: kunnen kiezen wat wel en wat niet.
  4. Amber:
    29 september 2014
    Ben ik informatie over Bali aan het zoeken vind ik ineens jullie reisverhaal, leuk!!!! Tot over een weekje daar :) Xx
  5. Denny:
    30 september 2014
    Hey meisjes,
    de eerste maand zit erop, jullie hebben waarschijnlijk al vele mooie momenten beleefd, mooie foto' s ook. Geniet nog van jullie reis en wees voorzichtig.
    Groetjes vanwege Denny, WEndy, Julie en An sofie